τα κουρδίσματα είναι 9 !



www.enxordo.gr
Ποια είναι όμως τα πρώτα παλιά αυθεντικά ντουζένια και πώς μπορούμε να παίξουμε ,κουρδίσματα (ντουζένια),  τα οποία κυριάρχησαν στα πρώτα χρόνια του μπουζουκιού (τέλη 19ου - αρχές 20ού αιώνα). Τα ντουζένια είναι άρρηκτα συνδεδεμένα σχετικά με τη χρήση του Ισοκράτη ή Ίσου στις φωνές που συνοδεύουν το μέλος.Βεβαίως τα κουρδίσματα έχουν ιδιαίτερη σχέση με τους δρόμους τις λαϊκής μας μουσικής γι’ αυτό άλλωστε τα χρησιμοποιούσαν και οι ρεμπέτες αναλόγως με τι δρόμο ακλουθούσαν σε κάθε τραγούδι η αυτοσχεδιασμό .  Πρέπει λοιπόν να κατανοήσουμε ότι για κάθε δρόμο υπάρχει και το ανάλογο κούρδισμα (ντουζένι) . Οι πρωτεργάτες και άριστοι γνώστες των ντουζενιών ήταν ο Μάρκος Βαμβακάρης , ο Στέλιος Κερομύτης , ο Γιοβάν Τσαούς κ.α . Θεωρείται ότι τα περισσότερα ντουζένια προέρχονται από τον πρόδρομο του μπουζουκιού την Πανδούρα .  Επίσης πρέπει να σημειώσουμε ότι η λέξη καραντουζένι σημαίνει χαλασμένο κούρδισμα. Ο παρακάτω πίνακας αναφέρεικουρδίσματα  ανά δρόμο ,
Συνολικά τα κουρδίσματα είναι 9 ( Εννέα )

1) Ανοιχτό: Ιταλικό
  • Ρε- λα-Ρε:  είναι το ποιο σύγχρονο ( ντουζένι ) κούρδισμα που επικρατεί στις μέρες μας και παίζουμε τα πάντα , καθώς και συγχορδίες .
2) Ανοιχτό: Ιταλικό  Μι- λα- Μι :  είναι το ίδιο με το (ρε – λα ρε ) σε τονικότητα Μι αλλά δεν ευδοκίμησε …
  • 3) Πρώτη άποψη ως  Ρε-Ρε-Ρε
Κατά την πρώτη άποψη το κούρδισμα το οποίο ίσως είναι και το παλαιότερο γίνεται με τη χρήση χορδών του ίδιου πάχους.  Για τη σωστή απόδοση αυτού του κουρδίσματος το βασικότερο είναι η χρήση της μεσαίας χορδής ως μελωδική γραμμή και  των άλλων δύο ως βοηθητικές.
Παράδειγμα για το «Ανοιχτό ντουζένι» Ρε-Ρε-Ρε:  Τούτοι οι μπάτσοι που ’ρθαν τώρα .
  • 4) Δεύτερη άποψη ως Ρε-Σολ-Σολ.
Η δεύτερη άποψη το κούρδισμα γίνεται με τη χρήση των σημερινών χορδών και η σωστή απόδοσή του βασίζεται στη χρήση  της μεσαίας χορδής ως μελωδική γραμμή, ενώ της μπουργάνας (μπάσας) και της ψιλής ως βοηθητικές.
Κατάλληλοι δρόμοι γι’ αυτό το κούρδισμα θεωρούνται ο Ραστ και ο Ουσάκ.
Παράδειγμα για το «Ανοιχτό ντουζένι» Ρε – Ρε - Ρε: Πολλά ταξίμια Ράστ και ουσάκ έχει κάνει ο Μάρκος .
  • 5)  Αραμπιέν: Ρε – Σολ -Σι
Η κατάλληλη χρήση είναι ο δρόμος Χουζάμ και έχεισαν βάση το τέταρτο τάστο της Σολ χορδής.
Το μπουζούκι εδώ είναι κουρδισμένο σε τονικότητα Σολ ματζόρε
Ένα από τα δυσκολότερο κούρδισμα, παράγει εντυπωσιακά ηχοχρώματα κατά την ανάπτυξη του .
  • 6)  Καραντουζένι (μαύρο κούρδισμα) :  Ρε-Σολ-Λα

Είναι, το πιο ξακουστό κούρδισμα.. Έχει σαν βάση το δεύτερο τάστο της Σολ χορδής.
Κατάλληλοι δρόμοι γι’ αυτό το κούρδισμα θεωρείται ο Ουσάκ
Παράδειγμα για το «Ανοιχτό ντουζένι» Ρε-Ρε-Ρε:  (Ταξίμι και ζεϊμπέκικο ) από τον Σ. Κερομύτη
  • 7)  Συριανό:  Ρε – Σολ - Λα#

Η βάση για τη σωστή απόδοσή του είναι το πρώτο τάστο της Σολ χορδής.
Η χρήση αυτού του κουρδίσματος είναι κατάλληλη για τους δρόμους Χιτζιάζ και Χιτζασκιάρ.
Παράδειγμα για το «Συριανό» ντουζένι Ρε-Σολ-Λα#:  (Ταξίμι και ζεϊμπέκικο ). Από τον Στέλιο Κερομύτη.
  • 8)  Δυτικό ντουζένι :  Ρε –Σολ - Ντο

Είναι το κοντινότερο στο σημερινό κούρδισμα Ρε-Λα-Ρε (Ιταλικό), αφού μπορούν να παιχτούν
διάφοροι δρόμοι (Χιτζάζ, Ραστ κ.ά.).
Έχει σαν βάση το πέμπτο τάστο της Σολ χορδής και το δεύτερο τάστο της Ρε χορδής.
 Παράδειγμα για το δυτικό ντουζένι Ρε-Σολ-Ντο  Εφουμέρναμ’ ένα βράδυ» Παίζει ο Μάρκος Βαμβακάρης.
  • 9)  Ίσιο ( ισωκράτης ):  Ρε – Σολ - Ρε

Είναι από τα πρώτα κουρδίσματα .Κατάλληλοι δρόμοι γι’ αυτό το κούρδισμα
θεωρούνται το Μαντζόρε & Ράστ
Παράδειγμα : Πολλά ταξίμια έχει παίζει ο Στέλιος Κερομύτης.
 Θοδωρής Γεωργόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια: